ابتديت تحصل معايا حاجات غريبه بقيت على طول تعبانه وشى... 💬 أقوال إلهام احمد عبد الحليم (نيروزونيارنيار) 📖 كتاب يومياتي

- 📖 من ❞ كتاب يومياتي ❝ إلهام احمد عبد الحليم (نيروزونيارنيار) 📖

█ ابتديت تحصل معايا حاجات غريبه بقيت طول تعبانه وشى شاحب مش طايقه اتعامل مع حد بشوف كوابيس كتير وعلى بتخانق أى يتكلم من غير سبب أهملت شغلى ودارستى بنفروا التجمعات بس جارتنا الله يبارك لها ما سابتنيش وفضلت تجرى معانا الدكاترة بسبب التعب اللى ظهر فجاءة عليا قاعدة وفى يوم بابا قال ل ماما أن فى وأحد زميله عايز يجيب إبنه ويجوا زياره علشان يتعرفوا فهمتوا أنه رؤية شرعية أنا اعتراضتش الرغم شعور الخنقة صابنى والصداع وألم العين الرؤية الشرعية عدى الوقت وجه معاد الضيوف وكانوا قاعدين الصالون وأنا بجهز نفسى اقابلهم لاقيت ورم وحصل فيه طفح جلدى كنتش عايزة أدخل بالمنظر ده كان لازم يزعلش اخدت صنية العصير ودخلت وأول دخلت لقيت العريس نط مكانه وقال استأذن تعبان أوى هلحق العياده قبل تقفل وما استناش يرد عليه والغريبة بقى اختى بنقولى لبسيش الشوز بتاعه شالها أيده ونزل يجرى ولبسها الشارع زميل والدى اعتذر عن عملوا واستاذن ومشى تانى روحنا اكشف الحاجات ظهرت فجأة وشه الدكتور احتار وبعدين كتب ادواية كتاب مجاناً PDF اونلاين 2024

إنضم الآن وتصفح بدون إعلانات
❞ ابتديت تحصل معايا حاجات غريبه بقيت على طول تعبانه وشى شاحب مش طايقه اتعامل مع حد بشوف كوابيس كتير وعلى طول بتخانق مع أى حد يتكلم معايا من غير سبب أهملت في شغلى ودارستى بقيت بنفروا من التجمعات.بس جارتنا الله يبارك لها ما سابتنيش وفضلت تجرى معانا على الدكاترة بسبب التعب اللى ظهر فجاءة عليا وعلى طول قاعدة معانا.

وفى يوم بابا قال ل ماما أن فى وأحد زميله عايز يجيب إبنه ويجوا زياره علشان يتعرفوا عليا اللى فهمتوا أنه رؤية شرعية أنا ما اعتراضتش على الرغم من شعور الخنقة اللى صابنى والصداع وألم العين بس ما اعتراضتش على الرؤية الشرعية.
عدى الوقت وجه معاد الضيوف وكانوا قاعدين فى الصالون بس وأنا بجهز نفسى علشان اقابلهم لاقيت وشى ورم وحصل فيه طفح جلدى ما كنتش عايزة أدخل الرؤية الشرعية بالمنظر ده.بس كان لازم أدخل علشان بابا ما يزعلش.اخدت صنية العصير ودخلت وأول ما دخلت لقيت العريس نط من مكانه وقال استأذن أنا علشان تعبان أوى هلحق العياده قبل ما تقفل وما استناش حد يرد عليه والغريبة بقى اختى بنقولى ده ما لبسيش الشوز بتاعه ده شالها فى أيده ونزل يجرى ولبسها فى الشارع.
زميل والدى اعتذر عن اللى إبنه عملوا واستاذن ومشى.
تانى يوم روحنا علشان اكشف على الحاجات اللى ظهرت فجأة فى وشه الدكتور احتار وبعدين كتب على ادواية حساسية.وقالى أنا كشفت بس مش لقى لها سبب هنعاملها معاملة الحساسية.
وبرضوا المرض والهزلان اللى بحس بيه الدكاترة مش لاقين له سبب بيقولولى التحاليل زى الفل.
طب والتعب اللى أنا حاسه طب والاعراض اللى واضحه على جسمى.
الدكتور.يمكن نفسى لكن عضوى انتى زى الفل.
تعبت من اللف على الدكاترة ومفيش سبب.
الحمد لله على كل حال.بس كده كتير أنا حتى ما بقيتش قادرة اخدم نفسى.الحمد لله على كل حال.
وبحس بحركه فى الاوضه كأن حد موجود وأحيانا بشوف خيالات لشخص شكله بشع لونه اسود وبقرون بيحاول يقرب منى.كنت نايمه حلمت بكائن اسود بيبص لى بابتسامة شريرة لما جيت اصرخ معرفتش حسيت أن جسمى مشلول ولما صحيت من النوم حسيت جسمى وجعينى ألم شديد فى كل جسمى لدرجة حاولت أخد مسكنات ما كنتيش بتعمل حاجه.
بابا قال إن جدتى عزمنا عندها فى البلد ويمكن لما اغير جوا صحتى تتعدل.وعلى الرغم أنى ما بحبش التجمعات.
بس قلت افكر فى السفر للبلد.
وجه اليوم اللى كانت جدتى عازمنا عندها فيه فى البلد وبابا أصر أن إحنا نروح وهو عارف انى ما بحبش التجمعات.ماقدرتش ارفض وسافرنا أسبوع الصعيد بس إيه ده يااااه على الجمال بتاع الغيطان والزرع والهوا أنا كنت عايزه أقعد مع الطبيعى وما احتكش بالبشر.
وأنا بتفرج على الخضرة والزرع مع بنت عمى.

مر علينا شاب فى الثلاثينات ورما السلام ردينا السلام بس أنا بطبيعتى مش بحب اتعامل مع حد.وهو شكله محترم رما السلام ومشى ما رضيش يقف علشان ما يجرحش حد.
تانى يوم سمعت من بابا وجدتى أن الدكتور محمد عايز يخطبنى ويجى رؤية شرعية.
سألت بنت عمى مين الدكتور محمد ده ؟
قالت اللى رما علينا السلام امبارح.
المهم جدتى اقنعت بابا أنه يوفق على الرؤية الشرعية.وظبطوا يوم علشان يجى الرؤية وأنا بجهز نفسى للرؤية حصلت معايا نفس الخنقة ووشى ورم وبقيت زى المشوهة.
جدتى لما شافت شكلى قالت لبابا اعتذر من محمد وأجل الرؤية للأسبوع الجاى.
بابا نفذ كلام جدتى.جدتى بعتت لواحد شيخ فى البلد وجه.وقعد فى المندرة أو الاستراحه وبعتولى علشان أقابل الشيخ ودخلت والشيخ قالى أقعد بالقرب منه وطلب كوبايه مياه نظيفة وبداء يقرأ القرآن الكريم وهو حاطت أيده على راسى وفضل مده على الوضع ده وبعدين سألنا فى حد اعطاكى هدايا من قريب ؟

ردت عليه وقولتلوا أن جالى هدايا كتير الشهر اللى فات لما نجحت فطلب منى أنه يشوف الهدايا لو كانت موجودة.
جبت له الدبدوب اللى صاحبتى كانت جايبه لى والحجاب اللى جارتنا كانت جايبه لى دول اللى جبتهم من الهدايا معايا.
الشيخ مسك الدبدوب وفضل يقلب فيه وسابه وبعدين مسك الحجاب وفضل يقلب فيه وهو بيقرا وبعدين سحب من الحجاب حاجه رفيعه خالص كانت موجودة فى تنيات الحجاب وطلب إناء كبير فيه مياه.وابتدا يقرأ القرآن الكريم وهو بيفك الشئ اللى طلعوا من تنيت الحجاب وبعدين حطوا فى الإناء وهو بيقرا وغطس الحجاب في الإناء وقام بتدميره ولما سالتوا ليه عملت كده ؟
قال الحجاب ده كان فيه عمل بالمرض ووقف الحال.
حاولى تحصنى نفسك وما تقبليش حاجه من حد الناس مش ملايكه.
افتكرت أنا وماما لما كانت جارتنا بتهزر وتقولى هجوزك ابنى هانى وأنا برد عليه ليه خلصت الرجالة علشان اتجوز ده بس إحنا كنا بنهزار ما كنتش اتوقع أنها تعمل كده. ماما قالتلى خلاص ما تجيبش سيرة وأحنا نبقى ناخد بالنا بعد كده على رأى الشيخ الناس مش ملايكة تبقى وأكل معاهم عيش وملح وبطعنوك في ضهرك. المهم التزامى بالصلاة والتحصين زى ما الشيخ قال.
سمعت كلامهم والحمد لله بقيت أحسن.
وعدا الوقت والدكتور محمد جه الرؤية الشرعية وقالى أنه جاى البلد يقضى إجازة لكنه عايش فى القاهرة وأحنا هنعيش هناك بعد الجواز والحمد لله ارتاحت في الرؤية وعملنا خطوبة وكتب كتاب لأنه كان جاهز وقال إن إحنا هنتجوز آخر الشهر وأول لما نرجع نبتدى نجهز علشان الفرح.وبقينا نحذر من القريب قبل الغريب.والحمد لله عديت على خير ودلوقتي أنا ومحمد اتجوزنا ومعنا نسمة وورد توأم.
وبعدنا عن أى حد مؤذى وبعد لما اتجوزت ماما وبابا نقلوا للسكن في منطقة تانية.بقيت بروح ازورهم أنا ومحمد والبنات وكانوا فرحانين أوى.
الحمد لله ودلوقتي بعلم البنات الصلاة وحفظ القرآن الكريم.
استقيموا يرحمكم الله.
تمت ..
بقلمى_الهام_احمد_عبدالحليم
. ❝
10
0 تعليقاً 1 مشاركة